Što su akne i kako liječiti akne?

akne

Akne su jedna od najčešćih kroničnih bolesti kože. Smatra se da oko 80 % pa i više adolescenata ima akne, koje su više ili manje izražene, ali akne nisu isključivo bolest adolescentne dobi, nego se također pojavljuju i u odrasloj dobi, češće u žena te pogađaju i do 20% populacije. Veliki broj osoba smatra da će akne tijekom vremena proći same od sebe i ne traži pomoć dermatologa. No, osobe koje imaju teži stupanj bolesti time povećavaju mogućnost pojave kasnih posljedica u smislu pojave trajnih ožiljaka od akna.

akne

Akne nisu uzrokovane lošom higijenom, a pretjerano čišćenje i ribanje kože raznim iritativnim proizvodima (pjene, sapuni, gelovi, losioni) može pogoršati stanje kože i rezultirati crvenilom i ljuštenjem. Samostalno istiskivanje akni može također pogoršati stanje, odnosno uzrokovati pojačanu upalnu reakciju koja može rezultirati stvaranjem hiperpigmentacija i novog ožiljka. Činjenica je da su danas dostupni brojni učinkoviti načini liječenja, koji će izbijanje novih lezija značajno umanjiti, a time i pojavu kasnih posljedica – hiperpigmentacija koje mogu trajati dugo te ožiljaka kao trajnih posljedica. Uspješno liječenje pridonosi samopouzdanju svake osobe koja ima akne.

Kako nastaju akne?

Osobe s aknama često s nekim u najbližoj obitelji (otac, majka, brat ili sestra) dijele isti problem. Smatra se da nasljeđujemo veličinu lojnica i njihovu funkcionalnu osjetljivost na hormonalni utjecaj, kao i sklonost folikularnoj keratozi. Pri tome se misli na hormone s androgenim utjecajem, čiji cirkulirajući nivo u krvi ne mora biti povišen, nego je povećana osjetljivost lojnica na te hormone. Pod hormonalnim utjecajem dolazi do povećanog lučenja sebuma, poremećaja keratinizacije u folikulu, umnožavanja bakterija koje su inače normalni stanovnici naše kože i posljedično pojave komedona, a potom i upalnih lezija – papula, pustula i upalnih čvorova.

U bilo kojoj životnoj dobi pojava akni može biti neugodna. Prva pojava bolesti moguća je i prije 10. godine života. U doba puberteta i adolescencije akne tipično zahvaćaju određene regije kože, a to su čelo, obrazi, nos, brada, vrat, ramena, prsa te gornji dio leđa. Učinkovito i pravovremeno liječenje akni spriječit će pojavu ožiljaka od akni.

Akne u odrasloj dobi

Akne nemaju samo tinejdžeri, sve je češće da nam u ordinaciju s istim problemom dolaze žene u 30-tim, 40-tim ili čak u 50-tim godinama života. Smatra se da 15% žena i 5% muškaraca ima akne i u odrasloj dobi.

liječenje akni

U odrasloj dobi akne se češće javljaju na koži donjeg dijela lica, na bradi i duž donje čeljusti. I osobe koje u adolescentnoj dobi nisu imale akne mogu imati početak bolesti u odrasloj dobi.

Te se promjene javljaju zbog različitih etioloških čimbenika primjerice hormonalnih fluktuacija tijekom ciklusa (osobito nekoliko dana prije pojave mjesečnice), nakon prestanka uzimanja oralne hormonske kontracepcije, zbog sindroma policističnih jajnika, perimenopauze i menopauze.

Također, stresni period, primjerice u vrijeme ispitnih rokova, uzimanje određenih lijekova, primjena neadekvatnih pripravaka za njegu i drugo mogu uzrokovati akne u odrasloj dobi. Akne u odrasloj dobi, srećom, mogu se učinkovito liječiti.

Utječe li prehrana na pojavu akni?

Puno se govori o utjecaju prehrane na pogoršanje akni. Tijekom godina stavovi o tome su se mijenjali. Trenutno je dominantan stav struke da prekomjerna konzumacija hrane s visokim glikemijskim indeksom može pogoršati akne, također je dokazana korelacija sa konzumacijom kravljeg mlijeka.

Naime, prehrana bogata ugljikohidratima (primjerice kolači, tjestenina, keksi, sladoledi, zaslađena pića) uzrokuje lučenje veće količine inzulina. Hiperinzulinemija inducira povećano lučenje androgena, glukokortikoida i faktora rasta, a koji uvjetuju poremećaj keratinizacije u folikulu i povećano lučenje loja, što dovodi do pojave stvaranja komedona, a potom papula i pustula.

Poznato je da su akne čest problem  u žena sa sindromom policističnih jajnika koje, uz disbalans spolnih hormona i ostale simptome bolesti, imaju i rezistenciju na inzulin ili hiperinzulinemiju.

Liječenje akni

Liječenje akni je dugotrajan proces koji zahtjeva dobru suradnju dermatologa i pacijenta, čime se osigurava učinkovita kontrola izbijanja novih lezija. Često je potrebno pričekati nekoliko tjedana nakon što ste počeli primjenjivati propisanu terapiju kako bi vidjeli njene učinke, a ponekad je moguće i kratkotrajno pogoršanje prije nego izbijanje novih lezija bude pod kontrolom.

U pravilu je potrebno kombinirati preparate za liječenje akni, a u nekim slučajevima koristimo i oralnu antibiotsku terapiju, koja nam uz antibakterijsko osigurava i protuupalno djelovanje. Nadalje, kemijski pilinzi te mikrodermoabrazija mogu biti dio komplementarnog liječenja u određenoj fazi bolesti.

njega kože

Za liječenje teških oblika akni koje ne odgovaraju na druge oblike terapije propisujemo isotretinoin (derivat vitamina A), izuzetno učinkoviti lijek koji djeluje na sve etiološke čimbenike nastanka akni, ali koji ima i značajne nuspojave koje će dermatolog koji je lijek propisao pažljivo nadgledati i pojasniti vam.

Izotretinoin uzrokuje suhoću sluznica i kože, povećava osjetljivost kože na sunce, može uzrokovati povećanje triglicerida, kolesterola i jetrenih enzima. Najozbiljnija nuspojava izotretinoina je njegov teratogeni učinak, pa je u slučaju da se lijek daje mladim ženama obavezno provođenje učinkovitih mjera kontracepcije.

Lasersko liječenje akni

Jedna od najučinkovitijih metoda za tretiranje upalnih procesa unutar kože je lasersko liječenje. U Poliklinici Bagatin akne tretiramo diodnim laserom kojim se uklanjaju bakterije u samom potkožju. Idealan je za sve navedene vrste akni, i one u upalnom procesu, kod kojih bi mehaničko tretiranje dovelo do još veće iritacije, kao i one koje nisu u upalnom procesu.

lasersko liječenje akni

Svojim radom i energijama umiruje kožu i uklanja bakterije koje su uzročnici stvaranja akni te sužava pore i time smanjuje lučenje sebuma.

Tretirati se mogu svi stupnjevi akni te bilo koje područje koje je zahvaćeno. Najčešće se tretira lice, a mogu biti zahvaćena i leđa, prsa ili bilo koji drugi dio tijela. Tretman je potpuno bezbolan, može se eventualno osjetiti lagano peckanje na mjestu gdje je aktivan upalni proces. Na mjestu gdje nema upalnih procesa, pacijenti ne osjećaju gotovo ništa.

U slučaju da preparati koje ste do sada koristili za liječenje akne nisu dali zadovoljavajuće rezultate vrijeme je da se obratite dermatologu koji će vam propisati adekvatan plan liječenja, a što će osigurati učinkovitu kontrolu bolesti, a zasigurno i značajno doprinijeti vašem samopouzdanju.

problematična koža

Riješite problem akni i vratite samopouzdanje. Naručite se na dermatološki pregled pozivom na broj  01 4610 225 ili na info@bagatin.hr.

Obratite nam se s povjerenjem!

dr. Ina Novak Hlebar, specijalistica dermatologije i venerologije

Dr. Ina Novak završila je Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu 2012. godine. Zbog interesa za dermatovenerologiju, kao naša buduća specijalizantica, svoje zanimanje posebno će usmjeriti estetskoj dermatologiji. Svoj pripravnički staž odradila je u Kliničkoj bolnici Merkur, a zatim je radila kao suradnica za farmakovigilanciju te na zavodu za hitnu medicinu Krapinsko-zagorske županije. Doktorica Novak organizatorica je skupa i koautorica vodiča za liječnike obiteljske medicine za rad s osobama koje žive s HIV-om i osobama pod povećanim rizikom od zaraze HIV-om. Također je koautor knjige „A journey into patient safety“ koja je u procesu objave. Doktorica tečno govori engleski, njemački i španjolski.