Što uzrokuje akne i kako ih izliječiti?

lijecenje-akniAkne su jedna od najčešćih bolesti kože. Izraz „akne“ potječe iz grčkog jezika i znači osip kože. Smatra se da oko 80% tinejdžera ima akne, koje su više ili manje izražene i najčešće se smiruju do 25. godine života. Veliki broj osoba smatra da će akne tijekom vremena proći same od sebe i ne traži pomoć dermatologa. No, osobe koje imaju teži stupanj bolesti time povećavaju mogućnost pojave kasnih posljedica u smislu pojave trajnih ožiljaka. Akne nisu uzrokovane lošom higijenom, a pretjerano čišćenje i ribanje kože raznim iritativnim proizvodima (pjene, sapuni, gelovi, losioni) može pogoršati stanje kože i rezultirati crvenilom i ljuštenjem. Samostalno istiskivanje akne može također pogoršati stanje, odnosno uzrokovati pojačanu upalnu reakciju koja može rezultirati stvaranjem hiperpigmentacija i novog ožiljka.

Činjenica je da su danas dostupni brojni učinkoviti načini liječenja, koji će izbijanje novih promjena značajno umanjiti, a time i pojavu kasnih posljedica, hiperpigmentacija koje mogu trajati dugo i ožiljaka kao trajnih posljedica. Uspješno liječenje pridonosi samopouzdanju svake osobe koja ima akne.

Osobe s aknama često s nekim u najbližoj obitelji (otac, majka, brat ili sestra) dijele isti problem. Smatra se da nasljeđujemo veličinu lojnica i njihovu funkcionalnu osjetljivost na hormonalni utjecaj, kao i sklonost folikularnoj keratozi. Pri tome se misli na hormone sa androgenim utjecajem, čiji cirkulirajući nivo u krvi ne mora biti povišen, nego je povećana osjetljivost lojnica na te hormone. Pod hormonalnim utjecajem dolazi do povećanog lučenja sebuma,poremećaja keratinizacije u folikulu, umnožavanja bakterija koje su inače normalni stanovnici naše kože i posljedično pojave komedona, a potom i upalnih lezija.

Pojačano izlučivanje loja jedan je od glavnih preduvjeta za razvoj akne, zbog poremećaja keratinizacije odumrle epitelne stanice i sebum nakupljaju se u folikulu, osiguravajući povoljne uvjete za razvoj bakterija, i posljedični nastanak komedona. U bilo kojoj životnoj dobi pojava akne može biti neugodna. Prva pojava bolesti moguća je i prije 10.godine života. U doba puberteta i adolescencije akne tipično zahvaćaju određene regije kože, a to su čelo, obrazi, nos, brada, vrat, ramena, sternalna regija i gornji dio leđa.

Akne nemaju samo tinejdžeri, sve je češće da nam u ordinaciju s istim problemom dolaze žene u 30tim, 40tim ili čak u 50tim godinama života. Smatra se da 15% žena i 5% muškaraca ima akne i u odrasloj dobi koji često da navode da kao tinejdžeri nisu imali većih problema s aknama.

U odrasloj dobi akne se češće javljaju na koži donjeg dijela lica, na bradi i duž donje čeljusti. I osobe koje nikad nisu imale akne mogu u odrasloj dobi imati nečistu kožu, sa papulama i upalnim čvorovima. Te se promjene javljaju zbog različitih etioloških čimbenika, primjerice hormonalnih fluktuacija tijekom ciklusa (osobito nekoliko dana prije pojave mjesečnice), nakon prestanka uzimanja oralne hormonske kontracepcije, zbog sindroma policističnih ovarija, perimenopauze i menopauze. Također, stresni period, primjerice u vrijeme ispitnih rokova, uzimanje određenih lijekova, primjena neadekvatnih pripravaka za njegu i drugo mogu uzrokovati akne u odrasloj dobi. Akne u odrasloj dobi također se mogu učinkovito liječiti.

Puno se govori o utjecaju prehrane napogoršanje akne. Tijekom godina, stavovi o tome su se mijenjali. Trenutno većina dermatologakoji se bave tom problematikom zauzima stav da prekomjerna konzumacija hrane s visokim glikemijskim indeksom može pogoršati akne. Naime, prehrana bogata ugljikohidratima (primjerice kolači, tjestenina, keksi, sladoledi, zaslađena pića) uzrokuje lučenje veće količine inzulina.

Liječenje akne je dugotrajan proces koji zahtjeva dobru suradnju dermatologa i pacijenta, čime se osigurava učinkovita kontrola izbijanja novih lezija. Često je potrebno pričekati nekoliko tjedana nakon što ste počeli primjenjivati propisanu terapiju kako bi vidjeli njene učinke, a ponekad je moguće i kratkotrajno pogoršanje prije nego izbijanje novih lezija bude pod kontrolom.

U pravilu je potrebno kombinirati preparate za liječenje akne, a u nekim slučajevima koristimo i oralnu antibiotsku terapiju, koja nam uz antibakterijsko osigurava i protuupalno djelovanje. Nadalje, kemijski pilinzi te mikrodermoabrazija mogu biti dio komplementarnog liječenja u određenoj fazi bolesti. Za liječenje teških oblika akne koje ne odgovaraju na druge oblike terapije propisujemo isotretionin, derivat vitamina A, izuzetno učinkoviti lijek koji djeluje na sve etiološke čimbenike nastanka akne, ali koji ima i značajne nuspojave koje će dermatolog koji je lijek propisao pažljivo monitorirati.

U slučaju da preparati koje ste do sada koristili za liječenje akne nisu dali zadovoljavajuće rezultate vrijeme je da se obratite dermatologu koji će vam propisati adekvatan plan liječenja, a što će osigurati učinkovitu kontrolu bolesti, a zasigurno i značajno doprinijeti vašem samopouzdanju. Na dermatološki pregled u našoj Poliklinici možete se naručiti online ili pozivom na broj 01/46 10 225. Ukoliko imate dodatnih pitanja slobodno nam pošaljite svoj upit.

Dr. Snježana Kramarić, specijalist dermatovenerologije

Dr. Snježana uže područje interesa nalazi u estetskoj dermatologiji. Diplomirala je na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Specijalizaciju iz dermatovenerologije obavila je u Klinici za dermatovenerologiju u KBC Osijek i KBC Zagreb. Završila je stručni poslijediplomski studij iz dermatovenerologije na Medicinskom fakultetu u Zagrebu. Redovito sudjeluje na tečajevima trajne edukacije te prisustvuje na raznim kongresima iz struke. Član je Hrvatskog dermatovenerološkog društva i licencirana od strane Hrvatske liječničke komore. Aktivno se služi engleskim i njemačkim jezikom.