Telefon +385 1 46 10 225

Liječenje akni

Akne su jedna od najčešćih bolesti kože. Izraz „akne“ potječe iz grčkog jezika, i znači osip kože (gr.akme). Smatra se da oko 80% tinejdžera ima akne, koje su više ili manje izražene i najčešće se smiruju do 25. godine života. Veliki broj osoba smatra da će akne tijekom vremena proći same od sebe i ne traži pomoć dermatologa. No, osobe koje imaju teži stupanj bolesti time povećavaju mogućnost pojave kasnih posljedica u smislu pojave trajnih ožiljaka od akna.

Akne nisu uzrokovane lošom higijenom, a pretjerano čišćenje i ribanje kože raznim iritativnim proizvodima (pjene, sapuni, gelovi, losioni) može pogoršati stanje kože i rezultirati crvenilom i ljuštenjem. Samostalno istiskivanje akne može također pogoršati stanje, odnosno uzrokovati pojačanu upalnu reakciju koja može rezultirati stvaranjem hiperpigmentacija i novog ožiljka. Činjenica je da su danas dostupni brojni učinkoviti načini liječenja, koji će izbijanje novih lezija značajno umanjiti, a time i pojavu kasnih posljedica, hiperpigmentacija koje mogu trajati dugo i ožiljaka kao trajnih posljedica. Uspješno liječenje pridonosi samopouzdanju svake osobe koja ima akne.

Kako nastaju akne?

Osobe s aknama često s nekim u najbližoj obitelji (otac, majka, brat ili sestra) dijele isti problem. Smatra se da nasljeđujemo  veličinu lojnica i njihovu funkcionalnu osjetljivost na hormonalni utjecaj, kao i sklonost folikularnoj keratozi. Pri tome se misli na hormone s androgenim utjecajem, čiji cirkulirajući nivo u krvi ne mora biti povišen, nego je povećana osjetljivost lojnica na te hormone. Pod hormonalnim utjecajem dolazi do povećanog lučenja sebuma, poremećaja keratinizacije u folikulu, umnožavanja bakterija koje su inače normalni stanovnici naše kože i posljedično pojave komedona, a potom i upalnih lezija. Pojačano izlučivanje loja jedan je od glavnih preduvjeta za razvoj akne, zbog poremećaja keratinizacije odumrle epitelne stanice i sebum nakupljaju u folikulu, osiguravajući povoljne uvjete za razvoj bakterija i posljedični nastanak komedona. Uslijed opisanog procesa dolazi do dilatacije i pucanja folikula, mobilizacije i nagomilavanja upalnih stanica i nastanka upalnih lezija: papula, pustula i upalnih čvorova.  U bilo kojoj životnoj dobi pojava akni može biti neugodna. Prva pojava bolesti moguća je i prije 10. godine života. U doba puberteta i adolescencije akne tipično zahvaćaju određene regije kože, a to su čelo, obrazi, nos, brada, vrat, ramena, sternalna regija i gornji dio leđa. Učinkovito i pravovremeno liječenje akni spriječit će pojavu ožiljaka od akni.

Akne u odrasloj dobi

Akne nemaju samo tinejdžeri, sve je češće da nam u ordinaciju s istim problemom dolaze žene u 30-tim, 40-tim ili čak u 50-tim godinama života. Smatra se da 15% žena i 5% muškaraca ima akne i u odrasloj dobi, a koji često da navode da kao tinejdžeri nisu imali većih problema s aknama.

U odrasloj dobi akne se češće javljaju na koži donjeg dijela lica, na bradi i duž donje čeljusti. I osobe koje nikad nisu imale akne mogu u odrasloj dobi imati nečistu kožu, s papulama i upalnim čvorovima. Te se promjene javljaju zbog različitih etioloških čimbenika primjerice hormonalnih fluktuacija tijekom ciklusa (osobito nekoliko dana prije pojave mjesečnice), nakon prestanka uzimanja oralne hormonske kontracepcije, zbog sindroma policističnih ovarija, perimenopauze i menopauze. Također, stresni period, primjerice u vrijeme ispitnih rokova, uzimanje određenih lijekova, primjena neadekvatnih pripravaka za njegu i drugo mogu uzrokovati akne u odrasloj dobi. Akne u odrasloj dobi mogu također se mogu učinkovito liječiti.

Utječe li prehrana na pojavu akni?

Puno se govori o utjecaju prehrane na pogoršanje akni. Tijekom godina, stavovi o tome su se mijenjali. Trenutno većina dermatologa koji se bave tom problematikom zauzima stav da prekomjerna konzumacija hrane s visokim glikemijskim indeksom može pogoršati akne. Naime, prehrana bogata ugljikohidratima (primjerice kolači, tjestenina, keksi, sladoledi, zaslađena pića) uzrokuje lučenje veće količine inzulina. Hiperinzulinemija inducira povećano lučenje androgena, glukokortikoida i faktora rasta, a koji uvjetuju poremećaj keratinizacije u folikulu i povećano lučenje loja, što dovodi do pojave stvaranja komedona, a potom papula i pustula. Poznato je da su akne čest problem  u žena sa sindromom policističnih ovarija, koje uz disbalans spolnih hormona i ostale simptome bolesti imaju i rezistenciju na inzulin ili hiperinzulinemiju.

Liječenje akni

Liječenje akni je dugotrajan proces koji zahtjeva dobru suradnju dermatologa i pacijenta, čime se osigurava učinkovita kontrola izbijanja novih lezija. Često je potrebno pričekati nekoliko tjedana nakon što ste počeli primjenjivati propisanu terapiju kako bi vidjeli njene učinke, a ponekad je moguće i kratkotrajno pogoršanje prije nego izbijanje novih lezija bude pod kontrolom. U pravilu je potrebno kombinirati preparate za liječenje akni, a u nekim slučajevima koristimo i oralnu antibiotsku terapiju, koja nam uz antibakterijsko osigurava i protuupalno djelovanje. Nadalje, kemijski pilinzi te mikrodermoabrazija mogu biti dio komplementarnog liječenja u određenoj fazi bolesti. Za liječenje teških oblika akni koje ne odgovaraju na druge oblike terapije propisujemo isotretionin, derivat vitamina A, izuzetno učinkoviti lijek koji djeluje na sve etiološke čimbenike nastanka akni, ali koji ima i značajne nuspojave koje će dermatolog koji je lijek propisao pažljivo monitorirati. Izotretionin uzrokuje suhoću sluznica i kože, povećava osjetljivost kože na sunce, može uzrokovati povećanje triglicerida, kolesterola i jetrenih enzima. Najozbiljnija nuspojava izotretionina je njegov teratogeni učinak, pa je u slučaju da se lijek daje mladim ženama obavezno provođenje učinkovitih mjera kontracepcije.

U slučaju da preparati koje ste do sada koristili za liječenje akne nisu dali zadovoljavajuće rezultate vrijeme je da se obratite dermatologu koji će vam propisati adekvatan plan liječenja, a što će osigurati učinkovitu kontrolu bolesti, a zasigurno i značajno doprinijeti vašem samopouzdanju.

Kostenlose Online-Konsultation mit unseren Ärzten

Anfrage senden

Kontaktieren Sie uns schon heute

telefonisch +385 1 46 10 225 oder über unser Online-Kontaktformular!

Füllen Sie unseren Online-Formular aus und vereinbaren Sie Ihren Termin für eine profesionelle Beratung, Eingriff oder Behandlung.
Unsere Mitarbeiter werden Sie innerhalb von 24 Stunden telefonisch oder per E-mail kontaktieren und einen passenden Termin für Sie finden.

Anfrage senden

Eine Datei wählen (optional)

Wenn Sie dieses Formular ausfüllen, werden Sie innerhalb von 24 Stunden von unserem Call-Center kontaktiert, um Ihren Termin zu vereinbaren.

* Wir halten eine vertrauliche Aufzeichnung aller Daten, die Sie uns über dieses Formular zur Verfügung stellen

Arbeitszeit

Donji grad
Dioklecijan Hotel & Residence