Dječja dermatologija

Kao dodatak liječenju uobičajenih kožnih problema, naši specijalisti dermatologije su uvježbani za otkrivanje, dijagnozu i liječenje kožnih bolesti koje se javljaju češće ili samo kod djece i adolescenata. U ovom specifičnom segmentu dermatologije treba uzeti u obzir razvojne i fiziološke aspekte pedijatrijske populacije. Neke bolesti kože su češće u djece, a neke se javljaju gotovo jedino u toj dobi.

Specijalizirana njega djece

Brojni kožni problemi zahtijevaju kliničko liječenje od strane medicinskih profesionalaca. Dermatolozi mogu pomoći u prepoznavanju skrivenih ili unutarnjih zdravstvenih problema povezanih s kožnim poremećajima. U Poliklinici Bagatin liječimo uobičajene probleme poput dječjeg atopijskog dermatitisa (egzemi), infekcija kože i akni. Pomažemo u procjeni dječjih pacijenata s kongenitalnim bolestima ili nasljednim sindromima s obzirom na to da brojne takve bolesti uključuju kožu, kosu i nokte. Sve navedeno utvrđujemo na dermatološkom pregledu

Najčešće bolesti kože u djece s kojima se dermatolog susreće su:

• atopijski dermatitis;
  • infekcije kože (virusne, gljivične ili bakterijske);
  • vaskularne malformacije;
  • akne rane dobi.
Dječja dermatologija

Atopijski dermatitis

Atopija je termin koji označava nasljednu sklonost alergijskim reakcijama, a danas se smatra se da oko 10-20% djece ima atopijski dermatitis. Najčešće se promjene na koži uočavaju već u prvim mjesecima života  (dva ili tri mjeseca), a u 90% djece simptomi se jave prije 5-te godine. Veći rizik za pojavu bolesti imaju djeca čiji roditelji ili braća i sestre boluju od alergijskog rinitisa, astme ili atopijskog dermatitisa. Pojava bolesti je veća u gradovima, hladnijim klimatskim uvjetima te ekonomski razvijenijim sredinama. I danas uzrok nastanka bolesti nije u cijelosti razjašnjen, ali se smatra da naslijeđe i osobitosti našeg imunološkog sustava imaju najveću ulogu. U osoba koje imaju atopijski dermatitis zbog nepotpune funkcije zaštitne barijere kože posljedično dolazi do pojave simptoma u smislu suhoće i svrbeža kože uz pojavu upalnih žarišta (ekcem). Dijagnoza bolesti se postavlja na temelju anamneze i kliničke slike, a prema potrebi rade se određene laboratorijske pretrage.

Infekcije kože

Najčešća infekcija kože u djece je ona uzrokovana virusima, i to HPV infekcija genotipom 2,4, 1,3  koja uzrokuje obične bradavice (verruca vulgaris) na bilo kojem dijelu kože. Smatra se da je prevalencija bolesti među djecom školske dobi 10-20%. Nakon inkubacije od nekoliko mjeseci dolazi do stvaranja hiperkeratotičnih papula neravne površine najčešće na šakama ili na stopalima, što je u većini slučajevima veoma bolno za djevcu.  Liječenje u djece je najčešće višekratno te se u pravilu provodi krioterapija ili se lokalno primjenjuju preparati sa keratoličkim djelovanjem.

Vaskularne malformacije

Od vaskularnih malformacija najčešće se susrećemo s promjenama tipa nevus flammeus (rodin ugriz, port wine stain), a radi se o malformaciji površno smještenih dermalnih krvnih žila, koja je prisutna od rođenja djeteta i raste s njim. U ranom djetinjstvu radi se crvenom do crvenoružičastom oštro ograničenom žarištu u razini kože na licu ili drugdje na tijelu, a s odrastanjem vaskulatura se dilatira i žarište može postati mjestimice zadebljani plak. U slučaju ovakvih promjena najčešće se provodi terapija žutim laserom. Za vrijeme ovog tretmana lasersko se svjetlo pretvara u toplinu koja uzrokuje biološki efekt na tkivo s posljedicom smanjenja, odnosno nestanka kapilare ili druge tretirane promjene.

Akne u ranoj dobi

Jedna od najgorih nuspojava puberteta svakako su akne. Za mnoge tinejdžere, one predstavljaju opravdani estetski problem koji im dodatno narušava samopouzdanje, a nemali broj ih zbog ozbiljnih upala traži pomoć dermatologa. Liječenje akni je dugotrajan proces koji zahtjeva dobru suradnju dermatologa i pacijenta, čime se osigurava učinkovita kontrola izbijanja novih lezija. Često je potrebno pričekati nekoliko tjedana nakon što ste počeli primjenjivati propisanu terapiju kako bi vidjeli njene učinke, a ponekad je moguće i kratkotrajno pogoršanje prije nego izbijanje novih lezija bude pod kontrolom. U pravilu je potrebno kombinirati preparate za liječenje akni, a u nekim slučajevima koristimo i oralnu antibiotsku terapiju, koja nam uz antibakterijsko osigurava i protuupalno djelovanje.

Djeca bi također trebala imati naviku redovitog pranja i čišćenja lica. Najmanje dva puta dnevno lice bi trebalo oprati nježnim gelom ili tonikom za čišćenje. U slučaju da Vaše dijete ima kožnih problema koji odgovaraju opisima u tekstu obratite nam se s povjerenjem. Naši dermatolozi rado će vam pomoći u otkrivanju i liječenju svih kožnih bolesti i promjena.