Kako očuvati zdravlje i ljepotu grudi

Mjesec borbe protiv raka dojke

Listopad je Mjesec borbe protiv raka dojke, kad medicinska zajednica nizom akcija podiže svijest o važnosti prevencije, rane detekcije i mogućnostima liječenja ove zloćudne bolesti.

Kontinuirani napori znanosti, medicine i javnog zdravstva iz godine u godinu pokazuju sve bolje rezultate u liječenju. Aktualna statistika kaže kako je uz rano otkrivanje čak 90% karcinoma dojke izlječivo. Zato je važno uvesti rutine skrbi o zdravlju svojih grudi u svakodnevni život.

Povodom 7. listopada, Nacionalnog dana borbe protiv raka dojke, priredili smo vam kratak vodič o tome kako skrbiti o zdravlju svojih grudi, smanjiti rizik obolijevanja i opcijama rekonstrukcije dojke nakon pobjede nad bolesti.

1. NEPROCJENJIVA VAŽNOST REDOVNOG SAMOPREGLEDA DOJKI

Istraživanja pridaju veliku važnost samopregledu dojki. Žena koja dobro poznaje svoje grudi lako će primijetiti kvržicu, promjene kože ili bradavice i tako na vrijeme otići na potrebne preglede.

Svaki mjesec nekoliko dana nakon menstruacije važno je detaljno pregledati dojke. Tada su najmekše i najlakše ćete primijetiti eventualne promjene. Važno je zamijetiti i eventualne promjene u veličini, izgledu ili stanju kože.

Većina promjena na dojkama je benigne prirode, zato se nemojte odmah uplašiti ako primijetite kvržicu ili drugu vrste promjene na dojci. Liječniku je potrebno otići bez panike i pretjeranog straha, ali bez odlaganja.

Žene ponekad misle kako nije potrebno kod kuće pregledavati dojke ako redovito idu na mamografiju, ali to nije točno. Mamografija ne može zamijeniti samopregled – kao što niti samopregled ne može zamijeniti redovite mamografije. To su dvije tehnike pregleda od kojih svaka ima svoju vrijednost i dosege.

Niti jedna tehnika sama za sebe nije svemoćna – zato je važno o grudima skrbiti holistički, ne zanemarujući ni samopregled ni mamografiju.

2. REDOVITA MAMOGRAFIJA – VAŽAN KORAK U RANOJ DETEKCIJI BOLESTI

Vaš liječnik preporučit će vam koliko često i od koje dobi morate ići na redovite mamografske preglede. To ovisi o vašoj dobi, predispozicijama i prisutnosti bolesti u obitelji. Ova jednostavna, brza i bezbolna metoda pregleda jako je dragocjena jer može na vrijeme otkriti neželjene promjene i tako biti ključan korak u uspješnom izlječenju.

Iako povremeno u javnom prostoru čujemo kako je zračenje mamografij štetno, istraživanja nisu pokazala nikakvu vezu između izlaganja mamografiji i pojave maligne bolesti. Zato mirno i s povjerenjem redovito obavite svoj mamografski pregled.

Grudi

3. TERMOGRAFIJA, MR ILI DRUGI TIPOVI PREGLEDA NE MOGU ZAMIJENITI MAMOGRAFIJU

Vaš liječnik će vas možda poslati i na neke druge preglede, poput termografije ili MR-a, ali važno je znati kako ti pregledi ne mogu zamijeniti mamografiju. Njihova uloga je dopunjavanje nalaza mamografije kako bi liječnici mogli preciznije detektirati i dijagnosticirati eventualne promjene na grudima.

Temeljne metode rane detekcije su samopregled i mamografija. Svi drugi pregledi obavljaju se dodatno i to isključivo na preporuku vašeg liječnika.

4. STOPA IZLJEČENJA OD RAKA DOJKE NEPRESTALNO RASTE

Iako je rak dojke opasna i zloćudna bolest nad kojom medicina još uvijek nije potpuno izvojevala pobjedu, svake se godine tijekom Mjeseca borbe protiv raka dojke radujemo sve boljim rezultatima, novim terapijama i sve većoj stopi izlječenja.

Aktualna statistika kaže kako se u više od 90% slučajeva rak dojke može izliječiti ako se dijagnoza bolesti postavi u ranom stadiju.

Razlog više da uvedete redovne rutine praćenja i pregleda svojih dojki kao dio svoje beauty rutine.

Grudi

5. POVJERENJE I SURADNJA S LIJEČNIKOM

Karcinom dojke nije jedna bolest – riječ je o nizu tipova bolesti od kojih se svaka liječi malo drugačije. Iako možda poznajete nekoga tko se izliječio od ove bolesti, proces liječenja ne mora biti identičan. Važno je imati povjerenja u svog liječnika i redovito provoditi prepisanu terapiju

Javni je prostor prepun kontradiktornih informacija, a nažalost i dezinformacija koje unose nemir i urušavaju povjerenje između liječnika i pacijenta. Zato je važno ući u proces liječenja s povjerenjem u liječnika i njegove odluke. Liječnik će vašoj situaciji pristupiti sa razumijevanjem vaših potreba, ali i poznajući sve opcije koje su na raspolaganju za određeni tip oboljenja. Povjerenje i suradnja doprinose većoj stopi izlječenja.

6. PROMJENOM ŽIVOTNOG STILA DO SMANJENJA RIZIKA OBOLIJEVANJA OD RAKA DOJKE

Budući da medicina još nije posve sigurna što uzrokuje rak dojki, još uvijek ne znamo spriječiti bolest potpunim otklanjanjem uzroka.

Ipak, znamo koji se faktori dovode u vezu sa većim rizikom od obolijevanja. Zato je važno otkloniti te rizike – koji ionako ne doprinose našem zdravlju, dobrobiti i ljepoti.

Zdrava tjelesna težina, redovito kretanje, prestanak pušenja, konzumacija lagane mediteranske dijete i izbjegavanje alkohola zdrave su navike koje pomažu kod očuvanja zdravlja dojki – ali i vašeg zdravlja općenito.

Borba protiv raka dojke

7. NAKON POBJEDE NAD BOLESTI – REKONSTRUKCIJA DOJKI

Rekonstrukcija dojki je pitanje koje rijetko kad dobije dovoljno pozornosti. A to je šteta, jer rekonstrukcija dojke nema samo veliku estetsku važnost. Rekonstruirane dojke pomažu ženi vratiti osjećaj cjelovitosti i samopouzdanja, ali i skrenuti misli sa bolesti na koju je nepostojanje dojke može svaki dan podsjećati.

Nažalost, istraživanja kažu kako samo 23% žena zna koje su im opcije dostupne.

Gotovo svaka žena može pristupiti zahvatu rekonstrukcije grudi – samo je važno u dogovoru sa estetskim kirurgom i liječnikom koji vodi proces liječenja odabrati jednu od dostupnih metoda.

Dojka se može rekonstruirati vlastitim tkivom ili umjetnim implantatom, a odabir metode ovisi o želji pacijentice i procjeni liječnika o tome koja će metoda dati bolje rezultate. Rekonstrukcija vlastitim tkivom daje prirodniji izgled, što je krajnji cilj svakog estetskog zahvata.

Rekonstrukcija se može napraviti odmah nakon mastektomije, u istom zahvatu – što je bolja opcija za pacijenticu. Ponekad je to moguće, pa ako žena razmišlja o rekonstrukciji, dobro je to odmah učiniti. No, ako nije, rekonstrukcija se može napraviti i naknadno.

Što sve treba znati o rekonstrukciji grudi, koji mitovi prate ovaj postupak i tko je idealan kandidat, pročitajte u blogu našeg dr. Dinka Bagatina.

Nadamo se kako će vas ovaj naš mali vodič podsjetiti kako je najveća odgovornost za vašu ljepotu i zdravlje na vama. Samopregledom, zdravim načinom života i redovitim mamografijama možete učiniti jako puno da zaštitite zdravlje i ljepotu svojih grudi.

A ako ste u borbi protiv bolesti izgubile dojku, obratite nam se s povjerenjem. Temeljem velikog iskustva i stalnog učenja i usavršavanja možemo vam pomoći da vratite svoj izvorni izgled.

Dr.sc. Dinko Bagatin, dr.med., specijalist opće i plastične kirurgije

Dr. Dinko Bagatin najviše se bavi estetskom i rekonstruktivnom kirurgijom te mu je cilj omogućiti pacijentima najbolji mogući izgled te bolji život uz pomoć kirurgije. Dr. Bagatin zaslužio je titulu doktora medicine na Medicinskom fakultetu u Zagrebu. Staž je odradio u Kliničkoj bolnici Merkur, a specijalizaciju iz opće i plastične kirurgije na Klinici za kirurgiju u Kliničkom bolničkom centru Rebro. U Poliklinici Bagatin radi od njenog otvaranja 2002. godine. Aktivni je član Hrvatskog društva za plastičnu, rekonstrukcijsku i estetsku kirurgiju te je licenciran od strane Hrvatske liječničke komore. Član je i Hrvatskog kirurškog društva te svake godine aktivno sudjeluje na brojnim međunarodnim kongresima i tečajevima.