Liječenje upale zubnog mesa

Jedno od vrlo čestih pitanja s kojim se susrećemo svakodnevno u ordinaciji jest – što je gingivitis? Gingivitis je upala gingive, tj. zubnog mesa ili ‘desni’. To je najčešća bolest zubnog mesa i, ukoliko se ne liječi, može zahvatiti parodontni ligament, cement i alveolarnu kost (čeljusna kost oko zuba) pri čemu nastaje parodontitis koji, nadalje, može dovesti do gubitka kosti i zuba.

Kako je ova tema još uvijek mnogima nepoznata i, iz iskustva, znamo da postoje mnoga pitanja, odlučili smo ona najčešća skupiti i na jednom mjestu dati sve odgovore.

Zašto dolazi do upale zubnog mesa? Koji su uzroci gingivitisa?

Najčešći uzrok gingivitisa je loša oralna higijena zbog koje dolazi do nakupljanja plaka na zubima uz zubno meso i stvaranja gingivalnih džepova.

Drugi lokalni faktori, poput lošeg zagriza (malokluzije), zubnog kamenca, upadanja hrane između zuba, loših zubnih ispuna (plombi) i kserostomije (tzv. ‘suha usta’) imaju sekundarnu ulogu u nastanku gingivitisa.

Gingivitis se, također, često pojavljuje u pubertetu, tijekom menstruacije i trudnoće te u menopauzi, vjerojatno zbog hormonskih promjena. Na sličan način mogu djelovati i oralni kontraceptivi.

Gingivitis može biti rani znak sistemske bolesti, osobito one koja remeti odgovor na infekciju (npr. dijabetes, AIDS, manjak vitamina, leukopenija), osobito ako se javlja u osoba s oskudnim zubnim plakom. Ponekad se u bolesnika s Crohnovom bolešću, u vrijeme kad se pojave probavni simptomi, javlja “kaldrmasta“ gingiva, odnosno iziritirano i nadraženo zubno meso.

Izlaganje teškim metalima (npr. olovu, bizmutu), može izazvati gingivitis i tamnu crtu na rubu gingive. Gingivitis uzrokuje i teški manjak niacina (pelagra) ili vitamina C (skorbut).

pranje_zubi

Koji su simptomi upale zubnog mesa?

Simptomi upale zubnog mesa su crvenilo i zadebljanje gingive uz jedan ili više zuba, otok (edem) međuzubnih (interdentalnih) papila, loš zadah i krvarenje prilikom četkanja.

Koliko traje upala zubnog mesa?

Upala zubnog mesa neće se riješiti sama od sebe, odnosno trajat će dokle god se ne ukloni uzrok nastanka gingivitisa.

upala_zubnog_mesa_na_protezi

Kako liječiti upalu zubnog mesa?

Gingivitis je izlječiva bolest, ali ako se ne liječi, upala će se proširiti i zahvatiti parodontni ligament, kost i cement korijena zuba te će nastati parodontitis, tj. infekcija koja može dovesti do potpunog gubitka zuba.

Jednostavni gingivitis se kontrolira odgovarajućim održavanjem oralne higijene sa ili bez ispiranja usta antiseptičkom otopinom. Nakupine hrane i bakterija treba ukloniti profesionalnim čišćenjem. Ako je potrebno, neadekvatni ispuni se preoblikuju ili zamjenjuju kako bi se olakšalo održavanje oralne higijene i spriječilo nakupljanje hrane i bakterija.

Ako postoji, višak zubnog mesa se može odstraniti. Također, ako je moguće, treba prekinuti primjenu lijekova koji izazivaju povećanje i oticanje gingive.

Benigne promjene zubnog mesa (trudnički epulis) koje se mogu javiti u trudnoći uklanjaju se ako stvaraju probleme prilikom jela ili govora. Inače se same povuku nakon trudnoće.

Kod gingivitisa nastalog u sklopu sistemske bolesti, prvenstveno se liječi osnovna bolest. Kod tzv. deskvamacijskog gingivitisa, tijekom menopauze, može pomoći primjena estrogena i gestagena, no neželjeni učinci ovakvog liječenja ograničavaju njegovu primjenu.

Za liječenje gingivitisa kod običnog pemfigusa (pemphigus vulgaris, autoimuna bolest) i sličnih bolesti sluznice, može biti potrebna sistemska primjena kortikosteroida.

U sprječavanju gingivitisa može pomoći svakodnevno uklanjanje plaka zubnim koncem, četkicom za zube i zubnom pastom te redovito čišćenje kod stomatologa u razmacima od 6 mjeseci do 1 godine.

stomatoloski_pregled

Upala desni kod djece

Najčešći uzrok upale zubnog mesa kod djece je neadekvatna oralna higijena, ali se može javiti i u sklopu pojedinih infektivnih bolesti kao što je npr. infekcija herpes simplex virusom tipa 1 (HSV-1). Kod djece u dobi od druge do pete godine se primarni kontakt sa HSV-1 virusom oralno može manifestirati kao gingivostomatitis.

Zbog izraženih simptoma pečenja i boli, djeca ne mogu jesti te čak odbijaju i tekućinu uslijed čega je jezik bjelkast, odnosno obložen. Klinička slika je teža što je dijete mlađe. Izbijanju lezija u usnoj šupljini prethode opći simptomi. Upala desni u djece se može javiti i u sklopu pojedinih vrsta leukemije, infekcije varičela zoster virusom itd., zatim uslijed disanja na usta po noći (zbog npr. otežanog disanja na nos zbog mandula) itd.

djevojojcica_i_djecak_peru_zube

Upala zubnog mesa ispod mosta – što kada i ako se dogodi

Kod upale zubnog mesa ispod mosta najprije treba ustanoviti uzrok upale. Ako je uzrok zaostali cement, treba ga ukloniti. Ako je uzrok nakupljanje hrane ispod tijela mosta, most treba prilagoditi ili izraditi novi koji će adekvatno prilijegati uz zubno meso. Ako je, pak, uzrok neadekvatno prilijeganje tijela mosta i nosača mosta uz gingivu i gingivni rub na zubima nosačima, potrebno je most ukloniti, a najčešće je i kirurškim putem potrebno korigirati zubno meso.

Upala zubnog mesa kod umnjaka

Perikoronitis je akutna, bolna upala dijela zubnog mesa iznad zuba koji je jednim dijelom izbio. Može se javiti oko bilo kojeg zuba u nicanju, ali se najviše javlja oko trećih donjih kutnjaka (tzv. umnjaka, zuba mudrosti). Infekcija je česta, a može se razviti i apsces. Perikoronitis često recidivira jer se ispod režnja gingive zavlači hrana i bakterije. Režanj nestaje kad zub u potpunosti izbije.

Dr. Iva Japundžić Rapić, doktorica dentalne medicine