Ispadanje kose i ćelavost – uzroci i liječenje

Sve veći broj ljudi pati od alopecije – gubitka kose. Mnogi muškarci u srednjim će godinama – ili čak ranije – primijetiti znakove ispadanja kose, a ispadanje kose pogađa i žene.  FUE transplantacija

Ljekarne i internet stranice nude brojne pripravke koji obećavaju ponovni rast ili zaustavljanje gubitka kose – ali prije nego što se posegne za nekim od pripravaka važno je znati kako postoje mnogobrojni uzroci ispadanja kose, kao i metode liječenja za svaki pojedini slučaj.

Prvi korak uspješne borbe protiv ćelavosti uvijek mora biti dijagnostika kod liječnika dermatovenerologa, koji će prvo dijagnosticirati uzrok gubitka kose, a tek zatim predložiti najučinkovitije metode za svaki pojedini slučaj.

Pravovremena reakcija i stručna pomoć liječnika dermatovenerologa može zaustaviti opadanje kose ili popraviti njezinu kvalitetu.

Zašto dolazi do opadanja kose?

Svaka naša vlas ima svoj životni vijek, fazu rasta, mirovanja i ispadanja. Nakon što vlas ispadne, ustupa svoje mjesto novoj vlasi, koja odmah počinje rasti na njezinom mjestu. Gubitak 50 – 100 vlasi dnevno je potpuno normalan, ali sve preko toga upućuje na neku od mnogobrojnih oblika alopecije (ćelavosti).

Ispadanje kose

Puno je faktora koji dovode do opadanja kose. Najčešći uzroci su:

1. Nasljedni faktori uzrokuju gubitak kose koji nazivamo androgena alopecija. Ovo genetski programirano smanjivanje folikula dovodi do rasta sve slabijih vlasi, dok se rast potpuno ne zaustavi. Androgena alopecija češća je kod muškaraca, ali pogađa i žene.

Većinom ne stvara zdravstvene probleme i nije povezana s bolestima ili poremećajima u organizmu. Obično se manifestira kao postepen gubitak kose – kod muškaraca prvo na području zalisaka te na tjemenu, a kod žena na području razdjeljka

2. Različite bolesti i poremećaji mogu dovesti do žarišnog gubitka kose u tipu alopecije areate, odnosno na većim ili manjim regijama u kružnom ili ovalnom obliku. Zato je važno napraviti cjelovitu dijagnostiku kako bi se isključila mogućnost da u pozadini ispadanja kose stoje bolesti poput tumora, lupusa, kasne faze sifilisa, autoimunih bolesti, oboljenja hipofize ili infekcije različitih tipova. Gubitak kose uslijed bolesti je privremen pa nakon liječenja kosa obično ponovno naraste.

3. Hormonalne promjene u trudnoći, menopauzi i kod poremećaja rada štitnjače također su jedan od učestalih razloga gubitka kose. Kao i u slučaju opadanja kose uslijed bolesti i ovdje se opadanje manifestira u formi tzv. alopecije areate, odnosno kao žarišni gubitak kose. Ovaj oblik gubitka kose obično je privremen – s nestankom bolesti ili hormonalne neravnoteže kosa će ponovo narasti.

Hormonalne promjene

4. Stresni događaji ili dugoročna izloženost stresu također mogu rezultirati gubitkom kose. Najčešće se javlja oblik ćelavljenja koji nazivamo telogeni efluvij – razrjeđivanje kose ili gubitak kose na cijelom vlasištu, ili alopecija areata – žarišni gubitak kose. Većinom će kosa ponovno izrasti nakon što stresni događaj ili period prođu i organizam se oporavi.

5. Psihološka oboljenja također mogu biti razlog gubitka kose – stanje koje nazivamo trihotilomanija oblik je opsesivno-kompulzivnog poremećaja u kojem se stanje nelagode i nemira kanalizira čupanjem kose. Ako poremećaj dulje potraje, može doći do većeg gubitka kose i vidljivih žarišta na kojima nema kose. Uz estetske tretmane koji mogu ublažiti neestetski izgled i potaknuti rast kose, važno je potražiti psihologa koji može pomoći liječenjem primarnog uzroka ovog tipa gubitka kose.

6. Mehanički faktori koji dovode do gubitka kose mogu biti prečvrste frizure, punđe, pletenice ili učestalo nošenje repa ili riblje kosti. Ako je kosa često vezana i jako zategnuta, folikuli su napregnuti i s vremenom dolazi do njihovog slabljenja i posljedičnog opadanja vlasi. Zato je važno pripaziti da frizure koje nosimo budu poštedne prema kosi i zdravlju folikula.

Mehanički faktori gubitka kose

7. Lijekovi i otrovi mogu dovesti do gubitka kose. Kemoterapija, lijekovi za kardiovaskularne bolesti, depresiju, artritis i drugi lijekovi najčešće su grupe lijekova čija nuspojava može biti opadanje kose. Teški metali i različite kemijske supstance također su na listi mogućih uzroka ćelavljenja.

8. Nedostatak nutrijenata oslabljuje folikule i može biti jedan od faktora zbog kojih dolazi do gubitka kose. Obično je riječ o željezu, cinku, vitaminima A, D i C, a neki stručnjaci smatraju kako do gubitka kose može doći i zbog smanjenog unose proteina. Ovaj tip gubitka kose obično se očituje kao telogeni efluvij, prorjeđivanje kose na cijelom skalpu

Kako spriječiti ili ublažiti ispadanje kose?

1. Potražite liječnika dermatovenerologa – pravovremena reakcija jako je važna. Liječnik će prepoznati uzroke i uputiti vas kako da te probleme otklonite, a zatim i setom pomno odabranih tretmana ublažiti efekt opadanja kose, zaustaviti ga ili potaknuti ponovni rast. Poliklinika Bagatin pruža vam cjelovit i stručan pristup ovom problemu, pa nam se obratite čim primijetite pojačano ispadanje kose.

2. Otklonite uzrok opadanja kose – stres, neadekvatne frizure, bolest ili hormonalni poremećaji koji stoje u pozadini opadanja kose moraju se tretirati i otkloniti kako bi se omogućio oporavak organizma, a time i vlasišta i kose. Ako vas muči stres, možda nije loše potražiti psihologa i naučiti neke od metoda opuštanja (meditacija, autogeni trening, yoga i sl.).

3. Nahranite vlasište, oporavite kosu mezoterapijom ili matičnim stanicama

Kod nas u Poliklinici Bagatin možete pomoći svojoj kosi suvremenim mezoterapijskim tretmanom i terapijom prorijeđene kose vlastitom krvlju. Ovi tretmani među rijetkim su i dokazanim metodama koje pozitivno djeluju na oporavak kose i revitalizaciju vlasišta. Oba tretmana podrazumijevaju injektiranje visokovrijednih sastojaka koji potiču obnovu folikula, hrane i regeneriraju kosu direktno u vlasište.

AlopecijaMezoterapijski koktel sastoji se od hijaluronske kiseline, vitamina, minerala i aminokiselina, dok se u tretmanima matičnim stanicama koristi plazma iz vlastite krvi, bogata matičnim stanicama i hranjivim tvarima. Ovi minimalno invazivni, i sigurni tretmani ubrzavaju oporavak vlasišta, ojačavaju vlas i ubrzavaju rast kose, a ne traže nikakve posebne pripreme ili period oporavka. Zato su jako praktični čak i za ljude koji imaju puno obveza i ne stignu dolaziti na zahtjevne i dugotrajne tretmane.

Ako ste primijetili pojačano ispadanje kose, s povjerenjem se obratite našem timu u Poliklinici Bagatin. Naši stručnjaci dijagnosticirat će uzrok problema, a zatim vam ponuditi najbolji način liječenja. Iza nas je niz uspješnih mezoterapijskih tretmana i terapija prorijeđene kose vlastitom krvlju kojima smo ljudima vratili samopouzdanje i mladenački izgled.

Dr. Adriana Maria Camino Varela, specijalistica dermatovenerologije

Dr. Adriana Maria Camino Varela završila je fakultet medicine u Buenos Airesu, a specijalizaciju dermatovenerologije je odradila u Klinici za kožne i spolne bolesti Šalata. Tamo se posebice usavršavala u pregledima madeža za rano otkrivanje malignog melanoma, a pohađala je brojne edukacije na temu istog, uključujući i Master class dermatoskopije u Rimu. Svoje višegodišnje iskustvo na području dermatovenerologije stječe u Dubrovačko - neretvanskoj županiji, gdje ujedno postaje i voditeljica odjela dermatologije u Općoj bolnici Dubrovnik. Kontinuirano nadograđuje svoje znanje vezano za teme raznovrsnih dermatoloških problematika, sa naročitim fokusom na suvremene terapije, poput primjene PRP terapije na ulkuse, rane i probleme s vlasištem.